joi, 10 decembrie 2009



PULA – o destinaţie nord-adriatică cu „atmosferă” italiană

După ce am străbătut dealurile acoperite de vii şi măslini ale celei mai mari peninsule din Croaţia - Istria -, am ajuns la Pula, un vechi oraş roman situat aproape de extremitatea sudică a peninsulei. Oraşul este unul dintre cele mai „italiene” oraşe din Croaţia, până în 1947 peninsula Istria aparţinând Italiei. Centru administrativ al Istriei în antichitate, Pula are un bogat patrimoniu istoric şi cultural, bine pus în valoare de locuitori. Apropo, oare cum se numesc locuitorii oraşului?
Odată ajuns în oraş, am vizitat mai întâi amfiteatrul din secolul I, numit de croaţi „Arena”. Construit din piatră de Istria şi excelent conservat, este folosit şi în prezent în timpul festivalului de film sau pentru concerte în aer liber. O mare de turişti din toată Europa ocupa amfiteatrul în acea zi de august. Fiecare vizitator putea asculta explicaţii într-o limbă de circulaţie, prin intermediul unui aparat de mărimea unui telefon mobil. În incinta monumentului exista chiar şi o toaletă publică, curată ca o farmacie. Gândul m-a dus la România, unde monumentele introduse în circuitul turistic nu dispun de o astfel de dotare elementară. De aceea, multe monumente sunt învăluite de „aroma” excrementelor, turiştii fiind nevoiţi să-şi lase secreţiile la întâmplare. Nu demult, trecând prin faţa porţii Complexului Brâncovenesc din Râmnicu Sărat, un puternic miros de urină m-a izbit dinspre castanul dinaintea gardului, semn că acolo se uşurează unii dintre trecători.
Dar să revenim la excursia în Croaţia. De la amfiteatru, m-am îndreptat spre templul zeului Apollo (sec. I) ce stă neclintit la marginea vechiului forum. Până acolo am străbătut o stradă îngustă flancată de faţade renascentiste şi baroce, cu cafenele, restaurante şi magazine de suveniruri.
Ultimul obiectiv a fost arcul de triumf „Sergius”, ridicat de o familie romană bogată în secolul I î.Hr. În apropiere, pe terasa cafenelei „Uliks” (denumită după romanul Ulise), statuia din bronz a lui James Joyce privea turiştii din faţa unei ceşti de cafea. Scriitorul irlandez a trăit pentru scurt timp la Pula, predând limba engleză din 1904 până în 1905.
După ce am expediat câteva ilustrate celor dragi, am părăsit cel mai mare oraş din Istria, cu părerea de rău că nu am putut rămâne mai multe zile în portul de la Adriatica.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu